In deze eerste uitgave na de zomerperiode wat gedachten over de relatie tussen lean en kwaliteit aan de hand van een interessant voorbeeld.
Het voorbeeld komt van een bedrijf met een unieke dienstverlening voor een aantal grote technologiebedrijven. Zoals te verwachten hebben die bedrijven duidelijke en strenge eisen aan de levervoorwaarden, niet te vroeg en niet te laat. Om aan die eisen te voldoen is het primaire proces ingericht op basis van de bekende lean principes: kleine batches, consequent gebruik van pull-methoden (de volgende bewerking in de keten haalt de benodigde materialen bij de voorgaande bewerking in plaats van half-gerede producten op te stapelen in tussenmagazijnen) en minimale voorraden. Door deze maatregelen is men goed in staat te voldoen aan de eisen van de klanten maar niet altijd.
Ondanks het consequente gebruik van de lean methoden en een ISO 9001 gecertificeerd kwaliteitssysteem is er toch af en toe een vertraging in de levering naar de klant en heeft die vertraging meteen gevolgen voor andere leveringen.
Eén van de oorzaken blijkt vaak dat bestelde producten of materialen toch niet op voorraad zijn of dat deze te laat, niet compleet of beschadigd geleverd zijn. Wanneer men dat direct bij levering opmerkt is dat niet zo’n probleem maar wanneer men daar pas achter komt wanneer de materialen nodig zijn is een vertraging niet meer te vermijden. Ook andere, veelal kleine, verstoringen kunnen optreden in het proces en niet tijdig onderkend worden. Vervolgens zorgt de precieze, just-in-time planning er wel voor dat er geen gelegenheid meer is de vertraging op te vangen zonder dat andere leveringen in gevaar komen…
Uit het vervolgonderzoek naar de oorzaken van deze verstoringen bleek dat het kwaliteitssysteem uitstekend was ingericht om problemen in het te leveren product te onderkennen maar dat de gebruikte processen niet in staat waren om tijdig aan te geven dat er een (potentieel) overig probleem aanwezig was. Er waren geen of onvoldoende controles en, als deze er wel waren, was de informatie niet op de juiste plaats en tijd beschikbaar.
Dit geval laat heel mooi het verband zien tussen het gebruik van lean methoden en kwaliteitszorg. Door het gebruik van lean wordt de organisatie veel kwetsbaarder voor verstoringen en dienen deze tijdig onderkend en verholpen te worden. Nu zien we dat door een consequente aandacht op het optimaal beheersen van de processen voorkomen kan worden dat deze kwetsbaarheid zich vertaalt in daadwerkelijke problemen.
Dit voorbeeld illustreert goed hoe effectief kwaliteitsmanagement een voorwaarde is bij het doorvoeren van lean processen voor het leveren van producten en diensten. Zorg daarom al bij het implementeren van lean methoden voor een integrale aanpak en voorkom daarmee dat de voordelen van lean verloren gaan door onverwachte verstoringen.