Het zal iedereen die met of voor verschillende bedrijven werkt wel bekend voorkomen maar toch valt het mij iedere keer weer op. Hoe kan het toch dat veranderingen en verbeteringen bij kleinere bedrijven zo veel sneller en soepeler verlopen dan bij grotere? Een start-up kan je in een middag of avond een flink stuk op weg helpen met het goed structureren van een ontwikkel- of productieproces terwijl een op het eerste gezicht minimale verbetering bij een multinational al gauw enkele maanden in beslag neemt. Daartussenin zitten dan de middelgrote bedrijven, waar je met een project van een paar weken een bedrijf flink kan helpen zich te verbeteren.
Waarom krijgen start-ups en kleine bedrijven zaken zo veel sneller voor elkaar dan grotere bedrijven en wat kunnen kleinere bedrijven van de grotere leren?
Uiteraard is een start-up bij uitstek erg overzichtelijk: De ondernemer heeft een duidelijk idee om een nieuw product op de markt te brengen, heeft daarvoor de juiste mensen om zich heen verzameld en wil snel nieuwe klanten vinden en aan zich binden om daarmee een goed en solide bedrijf op te bouwen.
Hoe anders is de situatie bij een groot bedrijf. Daar heeft men te maken met diverse afdelingen en vestigingen, ieder met een eigen management en eigen doelstellingen. Bovendien heeft een groot bedrijf veel, vaak kritische, klanten die duidelijke eisen hebben met betrekking tot wat ze van het bedrijf verwachten. Het gevolg is dat de impact van eventuele veranderingen veel groter is en er veel nauwkeuriger naar wordt gekeken. Geen wonder dat veranderingen of verbeteringen ingewikkeld zijn en lang duren. Het gevolg is wel dat een groot bedrijf vaak de beste oplossing kan vinden voor een bepaalde verbetering (en daar komt een kleiner bedrijf vaak niet aan toe).
De vraag is nu of je de overzichtelijkheid van een kleiner bedrijf ook kan bereiken bij een groot bedrijf en daarmee de snelheid van verbeteren vast kan houden, uiteraard zonder de scherpte te verliezen.
Net zoals het bij een start-up heel duidelijk is wat de doelstelling van het bedrijf is is het met wat moeite ook mogelijk de doelstellingen van een bepaalde vestiging of afdeling duidelijk te krijgen. Hierbij is het vaak zo dat wat voor het bedrijf slechts een stap in het proces is voor een afdeling het doel is. Een voorbeeld is een afdeling logistiek die efficiënte materiaalvoorziening als doel heeft terwijl voor productie het ophalen van nieuwe materialen slechts een stap in het proces is. Bovendien zal blijken dat wanneer het doel van een afdeling duidelijk is het ook geen grote stap meer is om de belanghebbenden en een eventuele noodzaak tot verbeteren vast te stellen.
Het goed begrijpen van de doelen van de verschillende processen binnen een bedrijf biedt op zich ook weer een mogelijkheid om de snelheid van verbeteringen vast te houden. Door voor de aparte onderdelen van het gehele proces duidelijke procesdoelen vast te stellen hoeft niet alles tot in detail geanalyseerd te worden en kunnen logische verbeterdoelen opgesteld worden voor de onderliggende processen. Slim gebruik maken van de doelen van onderliggende processen maakt het mogelijk twee vliegen in één klap te slaan: In het hoofdproces kan men focussen op de hoofdzaken (en zich niet laten afleiden door de details die in de onderliggende processen thuishoren) en het aantal betrokkenen of belanghebbenden kan beperkt blijven tot diegenen die direct bij het hoofdproces betrokken zijn.
Zo zien we dat door goed te kijken naar de doelstellingen van een organisatie en niet te vroeg op te veel details te concentreren het mogelijk is ook binnen een grote organisatie enthousiasme te creëren en daarmee snelle verbeteringen mogelijk te maken. En inderdaad lijken de stappen die men in een grote organisatie kan zetten veel kleiner dan bij een kleinere maar het belang en de impact van de veranderingen zijn meestal wel veel groter.