Eén van de verrassingen van snelle innovatie: verouderde producten nieuw op de markt brengen

In Innovatie by Willem BaeldeLeave a Comment

Een bedrijf in de ICT branche vroeg ondersteuning bij het opzetten van een New Product Introduction (NPI) proces voor verouderde computerapparatuur. Natuurlijk past een NPI proces perfect binnen het segment van het verbeteren van innovatieprocessen maar waarom een NPI proces voor verouderde apparatuur?
Wanneer je echter goed kijkt levert deze vraag goed inzicht op over hoe snelle, baanbrekende innovatie werkt en wat de gevolgen zijn van een hoge innovatiesnelheid.

Wat is het geval? Stel, je wilt een nieuw systeem ontwikkelen voor een baanbrekend nieuwe productietechnologie. Voor de aansturing van alle apparatuur in dat systeem selecteer je de nieuwste, meeste geschikte, computerapparatuur. En, terwijl de ontwikkeling van je nieuwe productiesysteem voortgaat zal ook de fabrikant van de computer voortdurend verder werken aan het verbeteren van zijn product. Zo kan het gebeuren dat de nieuwe computer die is geselecteerd voor de aansturing van het nieuwe systeem al tijdens de ontwikkeling verouderd raakt en niet meer geleverd wordt. Wat nu te doen?
Om alle risico’s op verstoring of vertraging van het ontwikkelproject uit te sluiten wil je als systeemontwikkelaar niet investeren in het inpassen van een nieuwe computer in het systeem en zit er dus niets anders op dan de reeds gekozen apparatuur elders in te kopen. Bijkomend voordeel van het gebruik van reeds bestaande apparatuur is dat het onderhoud veel voorspelbaarder is en er daardoor minder reserve-onderdelen op voorraad gehouden hoeven te worden. Gelukkig is dat mogelijk maar het betekent wel dat er een andere leverancier gebruikt moet worden. Bovendien zal deze nieuwe leverancier een verouderd product nieuw op de markt moeten brengen!

Het op de market brengen van een verouderd product vraagt wel een ander proces dan het op de markt brengen van een nieuw product. Het risico of het verouderde product wel aan de verwachtingen van de klant zal voldoen is uiteraard vrijwel afwezig; de klant kent het product al en is er mee vertrouwd. Toch is het nieuw op de markt brengen van een verouderd product niet zonder risico. Is het product nog wel in voldoende mate verkrijgbaar op de tweedehands markt? Is het mogelijk een reeds gebruikt product in een zodanige staat te brengen dat het opnieuw onder garantie verkocht kan worden?

Om op deze vragen een goed antwoord te kunnen geven is samen met de klant een speciaal NPI proces ontwikkeld maar uiteraard wel met een paar duidelijk andere accenten. Om effectieve samenwerking tussen alle betrokkenen binnen het bedrijf mogelijk te maken is gekozen voor een sterk vereenvoudigde vorm van projectmanagement met duidelijk herkenbare fasering. Tevens werd een eenvoudige maar effectieve methode van risicomanagement geïntroduceerd om risico’s tijdig te onderkennen en te ondervangen en zodoende vertragingen te voorkomen. De klant zal immers weinig begrip hebben voor een vertraagde marktintroductie van een al bestaand product!

Zo blijkt dat één van de verrassende gevolgen van de hoge snelheid van innoveren is dat het soms nodig is om verouderde producten nieuw op de markt te brengen. Vervolgens blijkt het op de markt brengen van verouderde producten niet zonder risico’s te zijn en deze risico’s vragen om een aangepast en op maat gemaakt NPI proces.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.